Autoturismele pe firma in 2019. Ce e de stiut

Susține blogul cu un share:

Desi ANAF este intotdeauna interesat cu precadere de autoturismele inmatriculate pe firma, nu ar trebui ca acest lucru sa ne ingrijoreze. Important e ca actele sa fie in regula si sa nu existe abateri de la legile in vigoare.

In principiu, lucrurile ar fi trebuit sa fie foarte simple: orice masina cumparata pe firma este un bun al firmei, la fel ca orice alt echipament sau utilaj, ca urmare toate cheltuielile pe care le implica utilizarea ei – combustibil, piese de schimb, inspectii tehnice periodice, impozit anual, RCA, rovigneta etc. – sunt deductibile integral. Logic, nu? Ei bine, legiuitorul a gandit altfel.

Asadar, la achizitia si folosirea autoturismelor de catre societatile comerciale, cheltuielile si TVA-ul vor fi deduse, dupa cum urmeaza: 1. Daca face parte din una din urmatoarele categorii: Urgente, paza, curierat, Agenti de vanzare, Transport de persoane, taxi, Prestari de servicii cu plata sau inchiriere sunt deductibile cheltuielile cu amortizarea totala, celelalte cheltuieli (intretinere, reparatii, etc), toate si TVA – total.

2. Daca nu se incadreaza la 1. dar e folosit exclusiv in activitatile societatii si se intocmeste foaie de parcurs sunt deductibile cheltuielile cu amortizarea de pana la 1500 lei/luna, cu intretinerea, reparatii 100% (de leasing, impozit, asigurari, combustibil, chirii, diferenta curs valutar, etc.) si TVA aferent achizitiilor, importului, leasing-ului pana la 100% si cheltuielile de intretinere si reparatii 100%.

3. Daca nu se incadreaza la 1. si 2., deci nu o folosesc exclusiv pentru activitatea societatii si am sau nu foaie de parcurs (nu este obligatorie), sunt deductibile cheltuielile cu amortizarea in cuantum de 1500 lei/luna, cu intretinerea, reparatia, impozit, asigurari, combustibil, chirii, diferenta curs valutar 50%, TVA – aferent cumpararii, ratei de leasing, valorii reziduale a leasing-ului, inchirieri, achizitii intracomunitare in valoare de 50% si TVA aferent cheltuielilor de intretinere, combustibil si reparatii in cuantum de 50%.

Avem, asadar, un cadru legal stufos, multe neclaritati si multe greseli de interpretare si aplicare a prevederilor legislative! Si mai ales un stres permanent in randul contabililor, dat fiind ca deducerile incorecte, odata identificate de ANAF, atrag nu numai amenzi, ci si corectii retroactive ale impozitului pe profit, TVA-ului sau impozitului pe salarii, insotite de tot sirul aferent de dobanzi si penalitati. 


Susține blogul cu un share:

Add a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *